یهودیت و حکومت جهانی در آخرالزمان


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دانلود آخرین مقالات

تاریخ : چهار شنبه 24 آذر 1395
بازدید : 136
نویسنده : حبیب اله ابراهیمی

ابراهیمی، حبیب اله 1، رحیمی حقیقی، زهرا 2

1. استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشتh.ebrahimi377@yahoo.com

2. کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث ودبیر آموزش و پرورش ناحیه یک شیرازz.rahimi59@yahoo.com

چکیده

حکومت جهانی در آخرالزمان از آرمان‌های مهم مورد توجه در ادیان مختلف از جمله یهودیت می‌باشد. این آرمان در یهودیت با تجمع یهودیان در فلسطین و ظهور مسیحا در آخرالزمان به وقوع خواهد پیوست. در مورد چگونگی تشکیل این حکومت، از سوی حکما و ربانیون یهودی از جمله سعدیا،یهودا هلوی، ابن میمون، هیرش کالیشر، صهیونیسم یهودی و یهودیان سنت‌گرا دیدگاه‌های متفاوتی بیان شده است. این نوشتار  با رویکردی تحلیلی و گاهی ارزیابی ضمن بررسی دیدگاه‌های مزبور، اقدامات غیر شرعی صهیونیسم یهودی و ردّ این اقدامات توسط یهودیان سنت‌گرا را تبیین نموده و در پایان به مقایسه برخی عبادات‌ آخرالزمانی در یهودیت و اسلام پرداخته است.

کلیدواژه‌ها: حکومت جهانی، یهودیت، عبادات آخرالزمانی، صهیونیسم یهودی. 

 

1. مقدمه

از موضوعات مشترک میان ادیان مختلف، مفهوم آخرالزمان و تشکیل حکومت جهانی است. آخرالزمان به دورانی گفته می‌شود که منجی، ظهور می‌کند و در جهان صلح و عدالت برقرار می‌گردد. توجه به این واقعیت امید و نشاط را در پیروان ادیان ایجاد می‌کند، به نحوی که تمام سختی ها و مشکلاتی که در طول تاریخ برای آن‌ها رخ داده است را به امید آینده‌ای روشن با صبر و شکیبایی تحمل می‌کنند. در دیدگاه یهودیت، آخرالزمان به دورانی گفته می شود که منجی در آن ظهور می کند و به آن روز یهود می گویند. در این روز بین نیکوکاران و بدکاران داوری می شود و در حقیقت آخرالزمان به قیامت متصل است و قیامت یک عالم جداگانه نیست. درباره نحوه دست‌یابی و چگونگی این حکومت آرمانی در میان اندیشمندان یهودی اختلاف نظرهایی وجود دارد که در ادامه بدان می‌پردازیم.

 

2. دیدگاه‌های مختلف یهودیان درباره‌ی حکومت جهانی در آخرالزمان

یکی از بزرگترین آرمان یهودیان، دست‌یابی به حکومت جهانی است که با تجمع یهودیان در فلسطین و ظهور مسیحا در آخرالزمان به وقوع خواهد پیوست. در مورد چگونگی رسیدن به این حکومت، حکما و ربانیون یهودی نظراتی بیان کرده‌اند که به طور مختصر به آن‌ها  اشاره می‌شود:

 

2. 1. نظریه‌ی سعدیا درباره‌ی حکومت جهانی یهودیان

در نظریه سعدیا آمده است که به علت عدم شایستگی بنی‌اسرائیل در آغاز نه مسیحا بن داوود بلکه مسیحا بن یوسف ظاهر خواهد شد و مرگش به دست آرمیلوس (شیطان) خواهد بود که برای تسلط بر فلسطین تلاش می‌کند.

همه اقوام از چهار گوشه زمین، رعایای یهودی خود را به مسیحای پادشاه تقدیم می‌کنند و آن‌ها را به فلسطین باز خواهند گرداند و معبد در شکوه نخستین خود نوسازی خواهد شد و مردگان پارسا و توبه کار همه نسل‌ها برای زندگی جاوید برخواهند خواست. آن‌ها یکدیگر را خواهند شناخت و برای مدتی از خواسته‌ها و لذائذ مادی بهره‌مند خواهند شد. و سرانجام به فردوس خواهند رفت. زمین برای زندگی دوباره آن‌ها گنجایش خواهد داشت. در آن دوران، ایمان جهانی (دین یهودیت) و اجر و پاداش، بسیار خواهد بود. مردم در آن دوران و کسانی که پس از رستاخیز به دنیا آیند، عمر طولانی دارند، ولی جاودانه نخواهند بود.(ر.ک: گرینستون، ص81)

 

2. 2. نظریه‌ی یهودا هلوی درباره‌ی حکومت جهانی یهودیان

یهودا هلوی کوزری، در کتاب شعر و فلسفه خود به دوران مسیحا اشاره می‌کند. به نظر او، قوم اسرائیل نسبت به دیگر ملت‌ها مانند نسبت قلب به سایر اندام ها است. بنی اسرائیل به تمام نیروهای معنوی هدایت‌کننده بشریت حیات می‌بخشد و همه دردها و رنج‌های قلوب بنی‌آدم را تحمل می‌کند. همان‌گونه که اشعیای نبی در باره‌ی آنان می‌گوید:

«او غم‌های ما را به خود گرفت و دردهای ما را به خویش تحمل نمود. پراکندگی اسرائیل تقدیر خداست. همان‌گونه که بذر پیش از آن که با زیبایی و شکوه بروید، در زمین پاشیده و نابود می‌شود. بنی اسرائیل، امروز خوار و متروک است و روزی به کمال و زیبایی، شکوفا خواهد شد.»(همان، ص55)

 

2. 3. نظریه‌ی ابن میمون درباره ی حکومت جهانی یهودیان

ابن‌میمون معتقد است که: پیش از جنگ های یأجوج و مأجوج، پیامبری برخواهد خواست تا بنی اسرائیل را برای آمدن مسیحا آماده کند و در میان ملت ها آرامش برقرار سازد. و برخی معتقدند این پیامبر الیاس خواهد بود که ظاهر می‌شود. ابن میمون تصویر عقلانی از عصر مسیحا ترسیم می‌کند. عصر مسیحا روزگاری است که بنی‌اسرائیل در آن به حکومت می‌رسند و تحت رهبری مسیحا به فلسطین بازخواهند گشت. مسیحا پادشاه بزرگی خواهد بود که نامش زبانزد اقوام و شهرت وی از سلیمان نیز پیشی خواهد گرفت. ابن میمون هم چنین می‌گوید: «مسیحا از سلیمان حکیم‌تر و تقریباً به عظمت موسی خواهد بود. او کلمه خدا را به همه خواهد آموخت و فرقی بین آن روزگار و روزگار امروزه نیست، به جز این که بنی‌اسرائیل بر فلسطین مسلط خواهند شد.»(همان،85)

 

2. 4. نظریه‌ی هیرش کالیشر درباره‌ی حکومت جهانی یهودیان

در سال 1836 میلادی هیرش کالیشر، ربانی شهر تورن آلمان، طی نامه‌ای موضع خود را در برابر حکومت مسیحا بیان کرد:

« کسی نباید تصور کند که مسیحا ناگهانی ظهور خواهد کرد و از طریق معجزات بنی اسرائیل را به میراث باستانی خود رهبری خواهد کرد. رهایی از طریق طبیعی آغاز خواهد شد. یهودیان به سکونت در فلسطین گرایش پیدا خواهند کرد و ملت ها به کمک کردن آن‌ها در این کار علاقه مند خواهند شد. هنگامی که یهودیان فلسطین استقرار یافتند، اورشلیم نوسازی خواهد شد و معبد دوباره برپا شود و قربانی‌ها مشام خداوند را نوازش دهند، خدا معجزه خود را به گونه ای که انبیا و حکیمان شرح داده اند، به مردم نشان خواهد داشت. نخست یک انسان با توانایی طبیعی فراوان ظاهر خواهد شد و او یک راه طبیعی برای اقامت یهودیان در فلسطین باز خواهد کرد. آن گاه خدا، نبی و پادشاه مسح شده خود را خواهد فرستاد.»( همان،87)

همین ربانی در نامه‌ی دیگری می‌افزاید که اقامت یهودیان در فلسطین نخستین گام به سوی عصر مسیحایی است. او فریاد
می‌کند که اکنون زمان آن فرا رسیده است؛ زیرا که بسیاری از یهودیان به مقامات بلندی دست یافته‌‌اند و می‌توانند بر فرمانروایان اروپا اعمال نفوذ کنند. البته این اظهارنظر از دید مخالفان دور نماند. بسیاری از ربانیون سنت‌گرا و بنیادگرا به سخنان او اعتراض کردند و آن را مخالفت مسقیم با سنت یهودی و شریعت یهودی دانستند. (همان108)

آن چه در همه این دیدگاه ها به نظر می رسد، توجه همه آن ها به یک حکومت پادشاهی مقتدر است که با ظهور مسیحا برای یهودیان محقق می‌گردد و نکته دیگر، اهمیت دادن به فلسطین و شهر اورشلیم که به عنوان محل تجمع یهودیان و حکومت آن‌ها مطرح می شود.

 

 

 

2. 5. پیدایش صهیونیسم و تشکیل اسرائیل (حکومت مستقل یهود)

یهودیان اروپا بر اثر فشارهایی که برای آنان بوجود آمده بود،  نمی‌توانستند بین مسیحیان زندگی کنند و تبعیدهای پیاپی، آرمان وطن مستقل را در آنان تقویت کرد. در اواخر قرن نوزدهم، گروه بزرگی از یهودیان روسیه اخراج شدند، عده ای از آنان در غرب اروپا ساکن شدند و گروهی هم به فلسطین رفتند و در مکانی نزدیک دریای مدیترانه ساکن شدند و نام «صهیون» را برای آن جا برگزیدند.

صهیون نام تپه‌ای است در قدس که در زمان شکوفایی دولت بنی‌اسرائیل در عصر داوود سلیمان (علیه السلام) تمرکز نظامی بوده، این نام همواره یادآور اقتدار قوم یهود بوده است و در کتاب عهد عتیق بسیار از آن ها نام برده شده است.( توفیقی، ص95)

در همان زمان، یهودیان اروپا با نادیده گرفتن سنت انتظار، برای کسب استقلال و عزت برخاستند و توسط روزنامه نگار اتریشی به نام تئودور هرتصل صیهونیسم بنیاد نهاده شد. دو گروه از یهودیان با روی کار آمدن آن مخالف بودند؛ کسانی که این اندیشه را مخالف آرمان مسیحایی می‌دانستند و کسانی که جدایی نژادها را نمی‌پذیرفتند.( همان) ولی صهونیسم هم کیشان خود را به داشتن سرزمین مستقل راضی کرد و به دنبال آن مهاجرت یهودیان به فلسطین آغاز شد.

از طرفی برخی از مسیحیان معتقد شده بودند که شرط بازگشت حضرت عیسی (علیه السلام) این است که یهودیان به فلسطین برگردند و صهونیست‌ها نیز این عقیده را تقویت کردند و مدافعان سرسختی در میان مسیحیان پیدا کردند.(همان،ص95)

 

2. 5. 1. اقدامات صهیونیسم یهودی برای رسیدن به حاکمیت جهانی در آخرالزمان

با شکل‌گیری سازمان یهود (صهیونیسم) در میان قوم یهود در سال 1945 میلادی (1324 ﻫ.. ق) باعث شد که تفکرات این فرقه انحرافی به تدریج به یهودیان غلبه پیدا کند، آنان با استفاده از این دیدگاه قوم یهود که خود را «قوم برتر» می‌دانستند و هم‌چنین ایده منجی‌گرایی و این عقیده که موعود آخرالزمان از میان یهود خواهد بود، به بهانه زمینه سازی برای ظهور منجی موعود قوم یهود، دست به اقداماتی زدند. از جمله این اقدامات از این قرار است:

الف) کشف آمریکا به عنوان ایجاد پایگاهی امن و دولت پشتیبان برای دست یابی به حاکمیت جهانی قوم یهود.

ب) نفوذ در مسیحیت و تشکیل صهیونیسم مسیحی در جهت پذیرش عقاید صهیونیسم یهودی و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز.

ج) اشغال فلسطین به عنوان سرزمین موعود خویش و تجمع یهودیان در اورشلیم و ساخت معبد سلیمان به عنوان یکی از شرایط ظهور منجی قوم یهود.

د) اقدامات فرهنگی و علمی برای رسیدن به حاکمیت جهان باید جوامع بشری را تحت تأثیر افکار خود قرار دهند، برای رسیدن به هدف شبکه های اطلاع رسانی اینترنت و ماهواره ای و ایجاد مراکز علمی و آموزش مباحث آخرالزمان شناسی و هم چنین بزرگ ترین مراکز فیلم سازی را در اختیار گرفته‌اند.

ﻫ) در اختیار گذاشتن مراکز بزرگ اقتصادی و شرکت های تولیدی و تجاری جهان برای رسیدن به این ایده که یهودیان باید همه ثروت زمین را در اختیار داشته باشدند.

و) ترویج پیشگویی های مربوط به آخرالزمان در جهت سلطه اعتقادی بر مسیحیان و مسلمانان.

ز) تدوین استراتژی و برنامه عملیاتی سازمان یهود توسط «جان نلسون داربی» به نام جنبش تدبیری داربی.

 بر اساس آموزه‌های آخرالزمانی صهیونیسم نشانه‌های ظهور منجی آخرالزمان چنین است:

1- بازگشت یهودیان به عنوان ملت برگزیده به سرزمین موعود (قدس) و تشکیل دولت یهود از نیل تا فرات؛

2- تخریب مسجد الاقصی و مسجد صخره در قدس؛

3- ایجاد معبد بزرگ سلیمان (هیکل سلیمان) جهت عبادت مسیح؛

4- رعب و وحشت در جهان به خصوص آمریکا و اروپا؛

5- زمینه‌های جنگ مقدس آرمگدون.( ر.ک: حامدی، ص122-160)

2. 5. 2. تأثیر صهیونیسم در آرمان مسیحا باوری در دین یهود

صهیونیسم با آن‌که نزد بسیاری از هواداران خود مقدس است، اما نمی‌تواند جای آرمان مسیحایی را بگیرد. هدف صهیونیسم تأسیس دولت یهود در فلسطین تحت حمایت قدرت‌های اروپایی است. آرمان مسیحایی وعده می‌دهد که یهود یک قدرت جهانی در فلسطین تأسیس خواهد کرد و همه اقوام زمین در مقابل آن کرنش خواهند نمود.

صهیونیسم حتی در بُعد سیاسی خود تنها یک مرحله از آرمان مسیحایی را محقق خواهد ساخت به همین علت در صورت توفیق ممکن است به سوی تحقق کمال آن آرمان گام بردارد. این اقدام در صورت عدم توفیق نیز یهودیان را در مورد اصل آن آرمان دلسرد خواهد کرد. زیرا آرمان مسیحایی از آزادی یهودیان گسترده‌تر و از تأسیس یک دولت یهودی مستقل فراگیرتر است.

آرمان یاد شده اهداف بلندی را برای بشریت و تکامل نژاد بشری در نظر می گرد ولی در عین حال، در یک زمینه یهودی و با مفهومی کاملاً یهودی باقی خواهد ماند.

آن آرمان صلح جهانی، عصر عدالت و پارسایی را وعده می‌دهد؛ عصری که در آن همه انسان ها خواهند دانست که خدا یکی و نام او یکی است ولی این عصر پس از اصلاح معنویات قوم یهود تحت هدایت یک انسان خواهد بود که نهالی از خاندان داوود است.

 به تعبیر گرینستون؛ خدا او را می‌فرستد تا آنان را به دوستی و درستی رهنمون شود، قومی که خدا برای ابلاغ رسالت خود به جهانیان برگزیده، خواهد توانست مسئولیت خویش را در اصلاح معنویات جهان انجام دهد. امید مسیحایی که انبیاء و دانایان آن را اعلام می‌کردند، همین بود. امید بیشتر یهودیان عصر ما نیز همین است.( گرینستون، 112)

 

2. 6. دیدگاه یهودیان سنت‌گرا در باره‌ی صهیونیسم

به نظر می‌رسد همه یهودیان با اقدامات صهیونیسم موافق نبوده و آنان را تأیید نمی‌کنند. اینان معتقدند بر اساس سنت انتظار باید منتظر بمانند تا ماشیح به طور طبیعی ظهور کند و سپس یهودیان به حاکمیت برسند. لذا اقداماتی قبل از آن را جایز نمی‌دانند. در حالی که صهیونیسم سنت‌گرا انتظار را نادیده گرفته است. گویا از ظهور منجی ناامید شده و بر اساس تفکرات استعماری خود دست به اقداماتی زده است.

جمعی از یهودیان سنت‌گرا مانند «نطورای کارتا» در اسرائیل و آمریکا و کشورهای دیگر با تشکیل دولت اسرائیل مخالف بوده و آن را خلاف شرع می‌دانند. اینان با پرپایی تظاهرات بر ضد اسرائیل و صهیونیسم آن را ننگ یهودیت معرفی می‌کنند.

در این رابطه به نظر دو تن از یهودیان سنت‌گرا در ایران درباره‌ی صهیونیسم اشاره می‌شود.( توفیقی، ص123)

 

2. 7. نظر یهودیان متعصب درباره‌ی صهیونیسم

آقای هارون، دبیر انجمن کلیمیان ایران می گوید: «به اعتقاد من و بسیاری از یهودیان سراسر دنیا بازگشت به کوه صهیون و
بیت‌المقدس وعده‌ای مذهبی است که به منظور بازگشتی اعتقادی است، بیت المقدس، محور تفکر یهودی بوده و بازگشت به اورشلیم، بازگشت نمادین به ریشه‌های مذهبی است، نه بازگشت فیزیکی که صهیونیست آن را تشکیل دولت اسرائیل می‌داند.»      ( سایت انجمن کلیمیان ایران)

اما به اعتقاد صهیونیست ها تشکیل دولت یهودی اسرائیل، و تجمع یهودیان در اورشلیم یکی از نشانه های ظهور ماشیح است. لذا معتقدند که به هنگام ظهور ماشیح بیت مدقاشا (بیت المقدس)، خانه یهودیان، جایی که نور تجلی خدا در آن جاری است، مجدداً ساخته خواهد شد.

آقای حکاکیان عضو انجمن کلیمیان ایران که مخالف اشغال فلسطین می باشد، در باره ی این مطلب می‌گوید: «منظور از این خانه که ساخته می‌شود، خانه عدالت است. خانه‌ای که عدالت از آن‌جا به تمام دنیا گسترش می‌یابد.»( همان)

 درست است که عده‌ی قلیلی از یهودیان در اثر دلبستگی به امیدهای قدیم تشکیل دولت صیهونیسم را مخالف آرمان مسیحایی شمرده و با آن مخالفت می‌کنند، اما «سواد اعظم» یهودیت آن را از دل و جان پذیرفته و آن را رهگشای عصر مسیحا دانسته است.

هم‌اکنون صهیونیست‌های اشغال‌گر فلسطین، علاوه بر دعاهای مسیحایی روزانه، در پایان مراسم سالگرد بنیانگذاری رژیم اسرائیل غاصب (پنجم ماه ایّاد عبری)، پس از دمیدن در شیپور عبادت، اینگونه دعا می کنند: «اراده خداوند، خدای ما چنین باد که به لطف او شاهد سپیده‌دم آزادی باشیم و نفخ صور مسیحا گوش ما را نوازش می‌دهد.» (توفیقی،214)

 

3. مقایسه عبادات‌ آخرالزمانی در یهودیت و اسلام  

در کتاب‌های انبیای بنی‌اسرائیل و پیش‌گویی‌های آنان این مسأله بسیار مورد تأکید قرار گرفته است، که در آخرالزمان نیکوکار و بدکار جدا می‌شوند و حکومت در آخرالزمان در دست انسان‌های صالح قرار می‌گیرد و افراد ظالم و بدکار نابود می‌شوند. این مسأله در زبور حضرت داوود علیه السلام بسیار روشن و واضح بیان شده است: زیرا که شریران منقطع می‌شوند، اما متوکلان وارث زمین خواهند شد....( عهد عتیق، مزامیر داود، مزمور37، بند9-38)

قرآن کریم نیز این مسأله را بیان می‌کند و مورد تأیید قرار می‌دهد: «و لَقَد کَتَبنا فی الزّبورِ مِن بَعدِ الذکرِ أنَّ الأرض یرثها عبادی الصَّالحون» و در حقیقت، در زبور پس از تورات نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد.»( انبیاء، 105)

با توجه به این مطلب، اهمیت بُعد معنوی و عمل به احکام و رعایت اخلاق از ویژگی‌هایی است که در هر دو دین یهودیت و اسلام وجود دارد و هر دو آن‌ها معتقد هستند که یکی از عواملی که می‌تواند زمینه ظهور را فراهم سازد و از وظایف منتظران ظهور منجی نیز به شمار می آید، همین اهمیت دادن به ابعاد معنوی و موازین دینی است. بنابراین، در هر دو دین، بر این امر بسیار تأکید شده که افراد باید از نظر معنوی به خودسازی بپردازند، تا جزو انسان‌های صالح قرار گیرند. امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «هر کسی دوست دارد از یاران قائم علیه السلام باشد، باید منتظر باشد و در حال انتظار به پرهیزگاری و اخلاق نیکو رفتار نماید.» ( نعمانی، 207) اینک به برخی از عبادات و اعمال معنوی مشترک اشاره می‌شود:

 

3. 1. تشوورا (توبه)

از اموری که مشترک بین هر دو دین بیان شده و در دین یهودیت هم از طریق پیامبران بنی اسرائیل و هم از دیدگان حکیمان یهودی مورد توجه قرار گرفته، توبه است. یکی از حکمای یهودی به نام العیازر
می گوید: «اگر مردم اسرائیل توبه کنند، نجات خواهند یافت ولی در غیر این صورت نجات نخواهند یافت.» (ephraime,p6760)

در تلمود نیز به توبه اشاره شده است و در آن آمده است: «توبه کاری عظیم است زیرا که نجات را نزدیک‌تر می‌کند.»(تلمود، سهندربن، باب 97) در تعالیم دین اسلام نیز توبه و استغفار جایگاه خاصی دارد، و همانگونه که گناه را عامل طولانی شدن غیبت امام زمان (علیه السلام) می‌داند. توبه کردن از عواملی است که ظهور حضرت (علیه السلام) را نزدیک‌تر می سازد.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌فرماید: «الا انبئکم بدائکم و من دائکم، داؤکم الذنوب و داوئکم الاستغفار؛ آیا شما را از درد و درمانتان با خبرکنم، بیماریتان گناهانتان است و درمانتان استغفار. این امر در دوران غیبت، رنگ منجی‌گرایی به خود می‌گیرد.» ( مجلسی، 90:282)

 

3. 2. نماز

در آیین یهود نمازهای مختلفی در شیوه های گوناگون وجود دارد. مانند نمازهای روزانه، نمازهای اعیاد، نمازهای سبت، نماز عمیدا و ...که در نماز نامه های خود یکی از چیزهایی که مورد توجه قرار می‌دهند، دعا برای ظهور منجی و نجات و نیک‌بختی قوم یهود است. ( گرینستون، 113-120)

در اسلام نیز یکی از ویژگی‌های یاران و منتظران حضرت مهدی را توجه به نماز می‌داند. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در توصیف یاران امام عصر (علیه السلام) می‌فرماید: «مُجِدّونَ فی طاعَتهِ؛ آنان در طریق عبودیت اهل جدیت و تلاش هستند.» ( مجلسی، 52:207)

 

3. 3.  دعا

وجود دعاهای مختلف در آیین یهودیت از مشترکان آنان با مسلمانان است. مثلاً دعاهایی که در بندهای هجده گانه نماز عمیدا (شمونه عسره) می‌خوانند، تفکرات مسیحاباوری آنان را نشان می دهد. مثلاً در بند اول خداوند را به عنوان کسی معرفی می‌کنند، که منجی را برای آنان می‌فرستند، یا در بند هفتم از خدا می‌خواهند که بنی‌اسرائیل را نجات بخشند. و در بند چهاردهم برای ساخت اورشلیم دعا می‌کنند. هم چنین در اعیاد و مناسبت های خاص، دعاهای مختلفی را بیان می‌کنند که در آن ها مفاهیم منجی‌گرایی و نجات بخشی مشاهده می‌شود. (گرینستون118-120)

در دین اسلام، نیز دعا بخصوص در  دوران غیبت جایگاه خاصی دارد و بهترین دعاها برای مسلمانان بخصوص شیعیان دعا برای فرج و ظهور است.

حضرت مهدی علیه السلام از دوستان و منتظران خویش درخواست می‌کند که برای ظهور و فرج حضرت علیه السلام دعا کنند و می فرماید: « وَ أکثروا الدُّعاء بِتعجیل الفرج فَإنَّ ذلک فَرَجَکُم؛ برای تعجیل در فرج من بسیار دعا کنید، همانا این کار برای خودتان گشایش خواهد بود.» ( صدوق، 2:521)

نمونه‌های دعاهای شیعیان در مورد ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه عبارتند از: دعای سلامتی امام زمان (علیه‌السلام)، دعای تجدید عهد و پیمان با امام زمان عجل الله تعالی فرجه دعا برای ظهور آن امام، و دعا برای جزء یاران آن حضرت بودن، دعای ندبه، دعای سمات، زیارت آل یاسین، دعای افتتاح، زیارت صاحب الأمر، استغاثه و غیره، از جمله دعاهایی است که مسلمانان شیعه برای آن‌ها اهمیت فراوانی قایل هستند. ( شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان)

 

3. 4. فضایل اخلاقی

فضایل اخلاقی مانند همدلی، وحدت، صدقه دادن، کمک به دیگران و داشتن اخلاق پسندیده از اموری است که در هر دو دین مورد توجه واقع شده است. تنها تفاوتی که می‌توانیم برای این امور پیدا کنیم، این است که در اسلام، به جهت کامل و به دور از تحریف بودن، دقیقاً به همان صورتی عمل می‌شود که معصومین (علیهم السلام )و پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمان داده‌اند و دیگر این‌که چون محتوای نمازها و دعاها از جانب معصومین است، دارای مضامین کامل‌تر و جامع‌تری می‌باشند.

 

4. نتیجه گیری

در دیدگاه یهودیت، آخرالزمان به دورانی گفته می‌شود که منجی در آن ظهور می‌کند و حکومت جهانی را برپا می‌کند و به آن روز، روز یهود می‌گویند. در این روز بین نیکوکاران و بدکاران داوری می‌شود و در حقیقت آخرالزمان به قیامت متصل است و قیامت یک عالم جداگانه نیست. درباره نحوه دست‌یابی و چگونگی این حکومت آرمانی در میان اندیشمندان یهودی اختلاف نظرهایی وجود دارد. به نظر می‌رسد همه یهودیان با اقدامات صهیونیسم موافق نبوده و آن را تأیید نمی‌کنند. اینان معتقدند بر اساس سنت انتظار باید منتظر بمانند تا ماشیح به طور طبیعی ظهور کند و سپس یهودیان به حاکمیت برسند. لذا اقداماتی قبل از آن را جایز نمی‌دانند. در حالی که صهیونیسم سنت‌گرا انتظار را نادیده گرفته و از ظهور منجی ناامید شده و بر اساس تفکرات استعماری خود دست به اقداماتی زده است. جمعی از یهودیان سنت‌گرا مانند «نطورای کارتا» در اسرائیل و آمریکا و کشورهای دیگر با تشکیل دولت اسرائیل مخالف بوده و آن را خلاف شرع می‌دانند. اینان با پرپایی تظاهرات بر ضد اسرائیل و صهیونیسم آن را ننگ یهودیت معرفی می‌کنند. دین یهودیت برای ایجاد این آمادگی، یهودیان را به انجام اعمال معنوی خاصی، مانند: دعا، تشووا (توبه)، رعایت روزه شبات، صدقه و غیره سفارش می‌کند. دین اسلام علاوه بر این که منتظران حضرت مهدی (علیه السلام) را به رعایت احکام و اخلاق اسلامی دعوت می‌کند، انجام برخی اعمال عبادی مانند نماز و دعا که از سوی امامان معصوم بیان شده است را برای فراهم نمودن مقدمات ظهور توصیه می‌کند. اما اسلام تنها آمادگی فردی را کافی نمی‌داند و شرط ظهور را آمادگی جامعه اسلامی بیان می‌کند. روایات اسلامی چهار شرط را برای ظهور ضروری می‌داند و بیان می‌کند که تا این شرایط واقع نشوند، ظهور تحقق نمی‌یابد. این شرایط عبارتند از: وجود قانون الهی، وجود رهبری آگاه و توانمند، وجود یاران وفادار و آمادگی و پذیرش عمومی مردم. در دین یهودیت نیز شرایطی برای زمینه‌سازی ظهور مطرح می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها تجمع یهودیان در اورشلیم و بازسازی معبد سلیمان و قربانی کردن گوساله سرخ‌مو است. یهودیان برای تحقق این شرایط اقداماتی انجام داده اند، اما امروزه به علت سیطره تفکرات صهیونیسم بر یهودیت، صهیونیست‌ها تحت عنوان زمینه سازی ظهور مسیحا در جهت مطامع استعماری خود در جهان فعالیت می‌کنند. با توجه به پیش‌گویی‌های انبیاء بنی‌اسرائیل در عهد عتیق، می‌توان گفت که هر چند با توجه به مستندات تاریخی، دین یهودیت و کتاب تنخ دچار تحریف شده، اما با توجه به شباهت‌هایی که با اسلام دارد، در بحث منجی‌گرایی و برخی نشانه های ظهور و اعمال معنوی مرتبط با آن، میان آموزه‌های اسلام و یهودیت اشتراکات قابل توجهی موجود است.   

 

فهرست منابع

- قرآن کریم

[1] قمی، ع. مفاتیح الجنان.

[2] تلمود، سهندربن، باب 97.

[3] توفیقی، ح. (1387) آشنایی با ادیان بزرگ، سازمان سمت، تهران.

[4] حامدی، م. م. (1386) دشمنان مهدویت، چرا و چگونه؟، انتشارات آیین احمد، تهران.

[5] صدوق، ا. ( 1395ق) کمال الدین و تمام النعمه، ترجمه منصور پهلوان، دارالحدیث، قم.

[6] عهد عتیق، مزامیر داود، مزمور37، (بند9-38).

[7] گرینستون، ج. (1377) انتظار مسیحا در آیین یهود، ترجمه حسین توفیقی، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، قم.

[8] مجلسی، م. ب. (بی‌تا) بحارالانوار الدرر الاخبار الائمه الاطهار ، دارالکتب الاسلامیه، تهران.

[9] نعمانی، م. ا. (بی تا) الغیبه، بی‌جا.

[10] سایت انجمن کلیمیان ایران.

 

[11]. Ephraime, U. ( 1979) The sags. Their concepts and beliefs, Harvard university. USA.




:: موضوعات مرتبط: مهدویت , ,
:: برچسب‌ها: ابراهیمی , حبیب اله , حکومت جهانی , یهودیت , عبادات آخرالزمانی , صهیونیسم یهودی , زهرا , رحیمی حقیقی ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


وبلاگ شخصی دکتر حبیب اله ابراهیمی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان وبلاگ شخصی دکتر حبیب اله ابراهیمی و آدرس h-ebrahimi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com